
شبکه های اجتماعی جهان را از جهات مختلفی تغییر دادهاند. ارتباطات و برقراری ارتباط با سایر افراد آسانتر، سریعتر و جالبتر شده است، بنابر این، تعداد کاربران فعال این رسانهها به سرعت افزایش یافته است و میتوان گفت که امروزه اکثریت مردم در «جهان اینترنت» دستکم یک پروفایلِ در یک شبکه اجتماعی دارند. در زیر چند نمونه از آنچه که با استفاده از شبکه های اجتماعی میتوانید انجام دهید ذکر شده است:
- دسترسی به اطلاعات
- به اشتراکگذاری اطلاعات
- به اشتراکگذاری داستان زندگیتان
- سعی در ایجاد ارتباط با مردم
- جمعآوری دادهها
- جستجوی راهحل و غیره.
از زمانی که افراد بسیار زیادی شروع به استفاده از شبکههای اجتماعی کردند، طولی نکشید که شرکتها و برندها متوجه شدند آن ها نیز باید در صحنه حاضر شوند و برای تبلیغات، پول درآوردن، پرورش و مشارکت مشتری در زمان واقعی و غیره باید شروع به استفاده از رسانههای اجتماعی کنند.
اما از زمانی که فضای شبکه های اجتماعی شلوغ شد و هر دقیقه محتواهای بسیار زیادی منتشر و به اشتراک گذاشته شدند، میزان تصادفپذیری و دسترسی ارگانیک (یا «رایگان») به طور معناداری کاهش یافت. این مسئله شرکتها و برندها را مجبور کرد تا برای جلب توجه مشتریان به شدت با یکدیگر رقابت کنند. حاصلِ این رقابت، حتی زمانی که تمام تلاششان را در این راستا بکنند، چیزی نیست که به آن افتخار کنند.
به برخی از آمار شبکه های اجتماعی که در ارتباط با میزان دسترسی ارگانیک و رایگان هستند توجه کنید:
- میانگین دسترسی ارگانیک فیسبوک به پستها از پیجها تقریبا 3% است.- دسترسی ارگانیک توییتر حدودا 4% است.- دسترسی ارگانیک لینکدین تقریبا 20% است.- دسترسی ارگانیک اینیستاگرام 20% است.
نتیجهگیری کاملا واضح است: رسانههای اجتماعی دیگر پلتفورمهای رایگان نیستند بلکه pay-to-play (خدمات به ازای دریافت پول) هستند. بنابراین، اگر قرار است برای پیامهای بازاریابی و تبلیغات محصولاتتان هزینهای را پرداخت کنید، چرا در چیزی که واقعا جواب میدهد سرمایهگذاری نمیکنید؟ بله، درباره اس ام اس و بازاریابی از طریق ارسال پیامک صحبت میکنیم.